יום שלישי, 19 בפברואר 2019, י"ד אדר א' ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

הורים וילדים ביבנה

הורים וילדים, ילדים, יעוץ משפחתי, הורים, הורים וילדים ביבנה, יעוץ ביבנה, יעוץ משפחתי ביבנה

" אל תכה, זה לא יפה"

שלי מרציאנו מדברת על אלימות בגיל הרך

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

שלי מרציאנו

M.A - מנחת הורים בכירה

Shelly.koren123@gmail.com

פנייה מאב מודאג הגיעה אליי השבוע בזו הלשון :

שלי שלום,  הילדה שלי בת שנתיים וחצי היא במעון פרטי זו השנה השנייה, היא ילדה בכורה ומקסימה אבל לאחרונה התחילה להרביץ , אם היא לא מקבלת את מה שרוצה מרביצה לי ולאמא שלה . גם בגן סיפרה לי הגננת שהיא נשכה את אחד הילדים . האם זה נורמאלי ?

קודם כל הסר דאגה מליבך זה בהחלט נורמאלי . בטוחה שהורים רבים שקוראים שורות אלא מבינים בהחלט על מה אתה מדבר  אני מקבלת פניות מאנשי חינוך ומהורים בנושא זה ובכל הפעוטונים ניתן לראות ילדים עם שריטה בפניהם, סימן נשיכה בגופם עדות למה שילדים בני גילם עושים לפעמים.

האלימות בגיל הרך פנים רבות לה -היא יכולה להתבטא באלימות פיזית ( נשיכה, הכאה , וכו' ) , בתוקפנות כלפי חפצים (זריקת צעצועים/ שבירתם ), באלימות מילולית ( צעקות , קללות ) או במקרים מסוימים באלימות הילד כלפי עצמו ( תלישת שערות ,כסיסת ציפורניים עד זוב דם וכו' ).

הטריגרים, הגורמים שבעייתם מופיעה האלימות גם הם מגוונים : שפתם של הילדים מתפתחת וטרם נרכשה במלואה ולעיתים הילד עושה זאת כדי להביע תסכול , כעס או לחילופין רגשות שמחה. האלימות יכולה להופיע במצבים בהם הילד לא מקבל את צרכיו הבסיסיים ( רעב מידי , עייף וכו'),יכולה להופיע אצל ילד עם סף תסכול נמוך ( לאחר שנחל אכזבה - אי הצלחה במשימה, הפסד במשחק) ,הצפה חושית, קשיי הסתגלות וקבלת שינויים , חיקוי מודל תוקפני , קושי לדחות  סיפוקים שאופייני בגיל הרך ופעמים רבות תשומת לב שמקבל מהסביבה בשל ההתנהגות הלא נאותה שהמשך הופעתה " ניזונה " דווקא מתשומת הלב המוענקת לו ( גם גערות, איומים והסברים בלי פוסקים הם תשומת לב) .

למרות שזו התנהגות אופיינית לשלב ההתפתחותי אין זה אומר שאנו צריכים להתעלם ומחובתנו , המבוגרים, ללמד אותו כיצד להביע עצמו .ורגשותיו בצורה מקובלת תוך הצבת גבולות ברורים

אז מה עושים ?

להלן מס' המלצות :

1.תיאום ציפיות - יש לערוך שיחה  קצרה ורגועה עם הילד  שנוטה לאלימות טרם כניסתו לגן ולהזכיר לו את המצופה ממנו, לבקש גם מהגננת שלפני זמנים בהן צפויה התנהגות זו , למשל לפני משחק חופשי , לקחת את הילד הצידה ולהזכיר לו בקצרה : " אנחנו יוצאים לחצר, אני לא מרשה להרביץ/ לנשוך/ לדחוף /לצבוט"

2.לימוד דרכים להירגע- כעס הוא רגש לגיטימי, טבעי ואפילו רצוי אך צריך ללמד את ילדינו כיצד לנהל ולבטא אותו. יש ללמד את הילד/ את כל הילדים בגן  דרכים חלופיות להבעת רגשות ותסכולים למשל , לומר " אוף! " , לגשת לגננת או לעשות פרצוף כועס,  יש ילד שיכול להירגע באמצעות ציור ,שינוי נושא שיחה, האחר באמצעות סיבוב בחצר / קפיצות ופעילות מוטורית – לכל ילד דרך הירגעות שונה וחשוב לשוחח עליה ולתרגל איתו ביחד .

3. חשיפה מבוקרת – לתוכניות טלוויזיה הכוללות אלימות יכולה להיות השפעה שלילית על התנהגותם של ילדים, לכן חשוב שתפקחו על התכנים אליהם נחשף הילד ומנעו חשיפה לתכנים אלימים, חשפו אותו  לספרים רבים ומומלצים בנושא ושוחחו איתו על הדרכים להבעת רגשות לא הנעימים בדרכים מקובלות .העבירו את המסר של "גופי ברשותי ורק אני נוגע בו", חשיבות השמירה על המרחב האישי.

4. מחמאה - יש להסתכל על הילד בזמנים בהן ישנה סבירות להופעת האלימות, ככל שניתן, ולהחמיא לו על כל התאפקות ועל כל משחק משותף עם החברים " יופי שיחקת יפה , חיכית בסבלנות לצעצוע" . הביעו הבנה ואמפתיה נוכח קשייו " אני יודעת שקשה לך ואתה כועס, כל הכבוד שאתה מתאפק ולא מרביץ" . זכרו - ככל שתתנו תשומת לב לילד על התנהגות נאותה ונדרשת הוא פחות יצטרך  " להשיג את תשומת ליבכם " בדרך אחרת , לא מקובלת- והרי זה מה שילדים רוצים- מילה טובה ושבחים.

5.מניעה- עליכם לנסות לחפש סימנים לאלימות המתקרבת ( הנפת יד , פרצוף מסוים) ולאתר את ההתנהגות האלימה מהשלב הראשוני (עם הנפת היד ) ולעצור אותו מלבצע אותה ככל שניתן אפשר להחזיק את ידו ולומר בטון אסרטיבי :" אסור!"

6. תגובה - אם הרביץ/ דחף / נשך וכו' הגיבו בתגובה עניינית , רגועה וקצרה ללא מתן תשומת לב מיותרת: " לא ! אסור!" . מיד אחרי התנהגות אלימה לא לנחם , לחבק או לנשק את הילד המכה , הוא צריך להבין שזה לא מעניק לו תשומת לב חיובית מהסובבים אותו. במצבים אחדים כשההתנהגות חוזרת יש להרחיקו ממקום ההתרחשות ומהפעילות האהובה ולומר לו : " כשתירגע תוכל לחזור לשחק".   

וכמו בכל נושא בהורות הוו דוגמא אישית וחנכו לערכים של איפוק , התחשבות באחר, כבוד – במעשים ולא רק בדיבורים.

שלי מרציאנו – M.A  מנחת הורים בכירה בגישת ניתוח התנהגות

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: