יום רביעי, 01 באפריל 2020, ז' ניסן ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-2425199

הורים וילדים ביבנה

הורים וילדים, ילדים, יעוץ משפחתי, הורים, הורים וילדים ביבנה, יעוץ ביבנה, יעוץ משפחתי ביבנה

" את לא מחליטה עליי!"

שלי מרציאנו מנסה לגשר על האבחנה בין "רעש" לחוצפה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

שלי מרציאנו

M.A - מנחת הורים בכירה

Shelly.koren123@gmail.com

לפני מספר שנים היתה פרסומת שלימים ירדה מהמסך כי טענו שהיא השפיעה לרעה על ילדים , היתה זו הפרסומת לבמבה שוש בה נראה ילד בן חמש ( שובה לבבות קטן) עומד מול הראי עם הפרצופים המצחיקים שלו ומתרגל את עצמאותו במשפט המפורסם : " את לא מחליטה עליי", הילד המקסים הזה אומר משפט שרבים מהילדים בגילאים הצעירים אומרים אותו ודומיו: 

את לא מחליטה עליי! אוף איזו אמא מעצבנת ! אני לא חבר שלך, אני לא אוהב אותך, את אמא רעה 

מתי אמירות אלה הן בגדר חוצפה ומתי הן פשוט " רעש " שצריך להתעלם מהן ?

תחילה נזכור כי עבור ילדים סביב גיל שנתיים- חמש ( זה אף פעם לא נפסק באמת ) זה טבעי שהם  יבחנו את עצמאותם ואת יכולתם להחליט ולקבוע, אולם לא פלא שהורים רבים התנגדו לפרסומת וכי היא הוגבלה בזמן  שידור כי זה בדיוק התפר שבין חוצפה לבין השלב הטבעי בו אנו מעודדים ניסיון לבחון גבולות ועצמאות, זה בדיוק התפר שבין חוצפה לבין " רעש" שלא תמיד ברור . 

במקרים רבים תתקלו באמירות שאינן בעלות חשיבות, אך בתגובתכם אתם עלולים להגביר את שכיחותן. לדוגמא כאשר ביקשתם דבר מה מהילד והוא מוחה אך מבצע את שביקשתם. הערות אלו הינן הערות כגון: "אוף", "נמאס לי", "איזה מעצבן" וכדומה. הערות אלו אינן בגדר חוצפה ומכונות במקרה זה "רעש".

סוג נוסף של התנהגויות אלו הינו בכי והתלוננות ("לא רוצה!", "תפסיקו!"). תגובה שגויה אך נפוצה להערות מסוג זה, הינה לשאול לפשר ההתנהגות ("מה מעצבן?", "למה את בוכה?" ) או לענות לאמירה ("זה לא קשה", "את מסוגלת", "אל תכעסי") או נתינת הסברים בלתי פוסקים .

הענקת תשומת לב להערות אלה, תעודד את הילד לבטאן בתדירות גבוהה יותר.

התגובה הנכונה להערות מסוג "רעש" שנאמרו לאחר מתן הוראה או תוך כדי, בהנחה שהילד ביצע/ מבצע את ההוראה, הינה התעלמות מוחלטת, כאילו לא נאמר דבר. 

התגובה הנכונה להערות מסוג "רעש" שנאמרו כדרך אגב הינה תגובה קצרה ושינוי נושא השיחה (לדוגמא: "חבל לי שאת מרגישה ככה, תזכירי לי מה את רוצה לארוחת הערב?")

אולם במקרים מסוימים כאשר האמירות מתלוות לסירוב ממושך לבצע מטלה או מתלוות לטון מזלזל , טון גבוה או תגובה לא נאותה לבקשת ההורים הן בהחלט בגדר חוצפה ואל לנו להתעלם ולהקל בתגובותינו כלפי אותן ההתנהגויות בוטות ( " נו , קדימה תביאי לי ! /עכשיו! אם את לא מביאה לי אני לא עושה את שאת רוצה !  די תפסיקי את משגעת אותי!! או את לא מחליטה עליי אני עושה מה שאני רוצה!) 

  • אל תתעלמו מהצורה ומהטון שהדברים נאמרים גם אם הם תקינים ואל תענו לבקשתו  של הילד מיד אחרי חוצפתו .

  • הימנעו מצעקות ( הילד שומע ולא מקשיב ואתם מאבדים עשתונות ומעבירים תחושה של התפרקות מולו  , 

  • הימנעו מציניות ו"אל תחזירו לו באותו מטבע" ותדברו אליו כפי שמדבר אליכם  " אז גם כשאתה תרצה לדבר איתי או לבקש משהו ממני לא אתן לך " .

  • הימנעו מהסברים מיותרים ומניסיון לפרוט על מיתרי הלב הרגישים  - הורים רבים מתחילים במונולוג רחב ובהסברים למה ההתנהגות הזו היא חוצפה וכמה " לא נעים לנו לשמוע אותה " כמה אמא אוהבת אותך ונפגעת שכאתה מדבר אליה כך " . זה לא הזמן לכך – הילד אינו רגוע וקשוב ואתם אלה שנותנים לו כעת תשומת לב לאחר התנהגות לא נאותה, עשו זאת בזמנים רגועים שם תוכלו להגדיר ציפיות להתנהגות רצויה. 

  • עצרו כל חוצפה מיד, אל תתעלמו ותניחו " שזה יעבור לו" , כי בפעם הראשונה שתתעלמו ותספקו לו את שביקש הוא יבין כי " שווה לי להתנהג כך, אני משיג דברים גם בצעקות ובחוצפה " .

  •  אמרו בטון שקט ואסרטיבי : " עצור! אתה מדבר אליי לא יפה , אמור את הדברים שוב בצורה מנומסת" . הילד בוכה תוך כדי בקשה אמרו לו :" כשתירגע ותוכל לדבר בשקט וברוגע אהיה מוכנה לשמוע אותך ", עודדו אותו להשתמש במילים כמו " בבקשה , תודה וסליחה " והקפידו שמדבר אליכם בשקט ולא בבכי וצעקות. 

  • זכרו לו להחמיא לו כאשר פנה אליכם בצורה נאותה ומנומסת .

 

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: