יום ראשון, 24 במרץ 2019, י"ז אדר ב' ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

הורים וילדים ביבנה

הורים וילדים, ילדים, יעוץ משפחתי, הורים, הורים וילדים ביבנה, יעוץ ביבנה, יעוץ משפחתי ביבנה

האוכלים למרחקים

על זריקת אוכל של ילדים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

שלי מרציאנו

M.A - מנחת הורים בכירה

Shelly.koren123@gmail.com

מאורי שלי כמעט בת 11 חודשים , לא מאמינה איך עובר הזמן. עם הגיל מגיעים אתגרים חדשים, התנהגויות חדשות ולמידה חדשה ומרגשת  שלה על העולם ושלי עליה.

את השאלה הזו קיבלתי מאמא שהתייעצה איתי לפני כשנתיים אז כשכתבתי את הטור ואת המלצתי הם לא היה לי רלוונטיים כי בניי היו גדולים יותר וכעת מוצאת עצמי צוחקת ושומעת את קולי בדבריה .

גם אתם כמוני מכירים את התופעה של " הזורקים למרחקים " ?! אלה שמתאמנים כבר מגיל קטן על זריקה למרחק עם ... אוכל ?!

אז לוקחת נשימה ומבינה מה שמסבירה להורים אחרים זהו שלב לגמרי טבעי-

ילד שזורק את האוכל עושה זאת  משלוש סיבות אפשריות:

  1. ההנאה והחקרנות שבעצם הזריקה –זהו שלב בו חוקר הילד את הסביבה ואת העצמים שבה , הוא חוקר את יכולתו להשפיע על העצמים ( כוח המשיכה ) ועושה זאת מסקרנות בריאה .

  2. תשומת הלב ו"זמן אמא" שהוא מקבל מאיתנו בעקבות הזריקה -הסבר, בקשה, סיפור, סיוע בהאכלה, תגובות כועסות ובמקרים אחדים צחוק וקריאה של אחרים לראות...

  3. שעמום- ייתכן שהילד שבע וסיים את הארוחה וכך הוא מודיע ללא מילים אך עם הרבה לכלוכים –שהוא מבקש לרדת מהכיסא ולהמשיך במשחקים.

אז מה עושים ?

  1. הכנת  הסביבה – אפשר לפרוס ניילון על הרצפה כזה שימנע לכלוך ואת הילד בבגדים נוחים שיכולים " להתלכלך ".

  1. הרגל- יש להרגיל את הילד כבר מהיותו קטן כי אוכלים רק סביב שולחן , האוכל ניתן כאשר ישובים, כשהמסכים כבויים ואין גירויים ומסיחים מיותרים.

  2. ארוחה משפחתית -הקפידו על ארוחה משפחתית שכה חשובה לחיזוק הקשרים והאווירה  – לפחות פעם בשבוע צרו לכם הזדמנות לשבת עם הילדים בנועם ולאכול יחד איתם את הארוחה -את תשומת הלב שדורש הילד תוכלו לספק לו בכך שתדברו איתו ותחייכו אליו בעודו אוכל ותהוו עבורו דוגמא אישית לישיבה ואכילה נאותה.  

  3. נעזרים בעזרים- יש היום בשוק עזרים רבים כמו צלחות שנצמדות לכיסא האוכל ומונעות את תזוזות הצלחת.

  4. כמות מתואמת -שימו לב כי אתם מגישים כמות מדודה של אוכל – זכרו כי הכמות שאתם זקוקים לה היא בהחלט לא הכמות שילד צריך לאכול . שימו לו בצלחת כמות קטנה ורק את המאכלים שאמור לאכול.

  5. עודדו עצמאות באכילה ונגיעה עם הידיים באוכל - עודדו את האכילה על ידי סיוע והחזקה משותפת של הכפית (או הכף). הפסיקו לסייע לאחר 2-3 טעימות של הילד. גם אם הילד אוכל תחילה עם ידיו אפשרו זאת -חלק מהלמידה החושית לה זקוק.

  6. הגבלת הזמן- שימו לב כי זמן הארוחה אינו מתמשך. מיד עם סיום האוכל הורידו אותו מהכיסא ואל תגיעו למצב שמשתעמם .

  7. תגובה קצרה- ברגע שזורק אמרו באמירה קצרה ברורה ובטון אסרטיבי לא בצעקה תוך יצירת קשר עין : " אסור לזרוק אוכל! " . הימנעו מכל תשומת לב אחרת – הימנעו מהסברים ומונולוגים מתמשכים ושאלות של " למה עשית זאת ?" הילד  מקבל מכם את מה שרצה – התייחסות ותשומת לב.

במקרה וזה חוזר מנעו ממנו את המשך הארוחה , קחו לו את הצלחת והורידו אותו מכיסא האוכל. תוכלו להחזיר אותו לכיסא אחרי 30 שניות אך וודאו שלא ממשיך בהתנהגות זו.

וכמו בכל נושא – היו עקביים ונחושים כי כך את הגבולות יוצרים....

בתיאבון.

 

שלי מרציאנו- M.A מנחת הורים בכירה " משפחה קורנת – ליווי והדרכת הורים וצוותי חינוך "

להזמנת הרצאות, מופע "הורות זה לא צחוק" וחוגיי בית -  053-7337705




 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: