יום שבת, 19 בינואר 2019, י"ג שבט ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

הורים וילדים ביבנה

הורים וילדים, ילדים, יעוץ משפחתי, הורים, הורים וילדים ביבנה, יעוץ ביבנה, יעוץ משפחתי ביבנה

"לא חשוב מי מנצח העיקר שנהנים"

שלי מרציאנו מדברת השבוע על התמודדות עם הפסדים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

שלי מרציאנו

M.A - מנחת הורים בכירה

Shelly.koren123@gmail.com

השבוע קיבלתי את הפנייה הבאה שבטוחה שתתאים להרבה מכם שמתייעצים איתי לא מעט על הנושא וכתבתי עליו גם בעבר -

בננו הבכור בן ה-6 וחצי הבן שלנו החל כיתה א' השנה, ומאז ומעולם היה רגיש, ובעל סף תסכול נמוך יחסית במקביל לצורך להצליח בכל דבר/להיות ראשון... למשל, כמישהו מבני המשפחה משחק איתו משחק תחרותי, והוא לא מנצח- הוא מתפרץ בבכי ו"שובר את הכלים". (כמובן שמראש אנחנו מפסידים "בכוונה" כי אנחנו יודעים מה יקרה אם ננצח...) אותו דבר לגבי חוג כדורסל- אם הוא לא מצליח משימה כלשהי שהמאמן נותן (למשל, לא מצליח לקלוע לסל כשיש תחרות בינו ובין ילד נוסף)- הוא יכול לפרוץ בבכי. (אגב לגבי החוג אנחנו מתלבטים אם להפסיק לשלוח אותו פשוט כי "לא חייבים חוג בגיל 6", או להמשיך כדי שילמד להתמודד בדרך מובנית וחיובית יחסית כי המאמן נפלא....

אני לא מכירה אישית את ההורים האלה אבל אני מבינה שהם באמת חסרי אונים נוכח הקושי של הילד להתמודד עם הפסדים , קושי שאופייני לילדים רבים .

התגובות של הסביבה לילדים כאלה הן בדרך כלל הסברים בלתי פוסקים , ניסיונות שכנוע וניחום או במקרים רבים כמו ההורים שפנו אלי- הימנעות מראש לא נותנים לילד לחוות הפסד ועושים הכל כדי שינצח או שמוותרים על חוגים כדי שלא יחווה את התסכול.

ומה מלמדים בכך?! האם בכך נכין אותו לחיים האמתיים בהם יתמודד עם לא מעט תסכולים ? האם בכל מסגרת ובכל זמן נוכל למנוע ממנו "להפסיד"?

הרצון להצליח הוא טבעי אבל היכולת להפסיד בכבוד היא לא מולדת ולכן אנו צריכים ללמדה.

זכרו כי הבית הוא המעבדה הטובה ביותר ללימוד החיים שבחוץ.  דווקא בבית- במקום הבטוח ביותר עבור הילד , הבית בו מאמינים ביכולתו ויעשו הכל כדי לעודדו ולפתחו – שם זה נכון שגם יחווה את הקשיים והתסכולים ושנוכל ללמדו משחקים והתמודדות עם הפסדים כראי לנעשה מחוצה לו.

להלן מספר המלצות :

Pacing and Leading   הצטרפות והובלה-כלומר נדרשת הצטרפות זמנית למקום (הרגשי) בו האדם, במקרה שלנו הילד נמצא והובלתו למקום אחר.

ההורים צריכים להיות רגישים ואמפתיים לקושי ויחד עם זאת לא לוותר או להימנע מהתנסות בהתמודדות עם הפסדים. הם צריכים להצטרף זמנית לקושי של הילד ויחד עם זאת להוביל אותו לחוויית למידה והצלחה, להראות לו תגובות נכונות בעת מצבי תסכול והפסד.


 

מה כדאי לעשות?

  1. ההצטרפות למעגל הדאגה : כדאי להשתמש במשפטים מבעיי אמפתיה כמו : אני יכולה להבין ש קשה לך להפסיד... אני מבינה שלפעמים יותר קל לך להחליט על משחק שאתה רוצה ולנצח בו , זה באמת לא נעים להפסיד , גם אני לא אוהבת להפסיד"..

חשוב לשיים , לתת שם לרגש ולומר לו כי הוא בטח מרגיש מאוכזב , מתוסכל אולי קצת מקנא מהחבר / מהאחר שמצליח...

  1. חשוב להדגיש את המאמץ והשקעה- ראיתי שהתאמצת לשמור על הכללים של המשחק... ראיתי שהשקעת מחשבה ב..

  2. חשוב להדגיש את מטרות המשחק ולומר שוב ושוב כי המשחק נועד בעיקר כדי להינות. יש שיר של יובל המבולבל שאני משמיעה לא מעט בעבודה שלי עם תלמידים בקבוצות החברתיות-

"בואו נשחק ,בואו נשחק ביחד עם כל החברים ולא חשוב מי מנצח העיקר שנהנים "

4. הגדרת  ציפיות טרם המשחק – למדו אותו את כללי המשחק , מתי מנצחים ומתי מפסידים , הזכירו לו איך מתנהגים כשמפסידים ובקשו ממנו לחזור במילים שלו על הנאמר: " אתה זוכר שכשמשחקים  לעיתים מנצחים ולעיתים מפסידים, אם תפסיד עליך להגיב באיפוק, אתה לא תכעס , לא תבכה ותעודד את החבר שניצח למרות הקושי" .

5. דוגמא אישית - אתם יכולים לעשות משחקיי תפקידים בינכם , ההורים , בהם אתם מלמדים אותו תגובות נכונות בעת הפסד . הוא מסתכל עליכם ואתם "מציגים " לו מה נכון לעשות ומה לא.

6. אפשר ללמד אותו לעשות פרצופים כועסים כאשר מפסיד לומר משפטים קבועים שמביעים תסכול כמו : אוף! אני כועס הפסדתי ! לא נעים לי כי הפסדתי !

7. אם לא מגיב בצורה נאותה לאחר הפסד הגיבו מיד בטון אסרטיבי וברור בצורה תמציתית ושקטה "ההתנהגות שלך לא מקובלת עליי! הפסק מיד! "   דרשו שימשיך לשחק או שיבקש כיאה להפסיק את המשחק ובמקרים אחדים אף מנעו ממנו פעילויות מחזקות אחרות.

 

שלי מרציאנו-M.A  מנחת הורים בכירה בגישת ניתוח התנהגות .

הצטרפו לדפים העסקיים של "משפחה קורנת" ו"הורות זה לא צחוק" . מוזמנים להזמין את המופע "הורות זה לא צחוק" לבתי הספר/ גנים ומקומות העבודה השונים.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: