יום שבת, 25 במאי 2019, כ' אייר ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

פרשת השבוע ביבנה

הרב סתיו , דבר תורה , פרשת שבוע

ללכת נכון - פרשת פקודי

הרב אורי וילהלם בתקציר מרתק על פרשת השבוע "פקודי"

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אורי וילהלם

שליח חב"ד בשכונת נווה אילן

מספרים על רב חשוב שאחד מתלמידיו ניגש אליו וסיפר לו שהוא נוסע לרגל עסקיו ללאס וגאס וביקש ברכה שיחזור בשלום. בירך אותו הרב וביקש ממנו 'בהיותך בלאס ווגאס אשמח שתרכוש בעבורי שם מספר חפיסות של סיגריות'.

נסע האיש והצליח בעסקיו אך כאשר נחת בנתב"ג נזכר לפתע בבקשת הרב, כמנהג רוכשי המתנות בחו"ל ניגש לחנות הסמוכה ורכש סיגריות בעבור הרב. כאשר הגיע לרב עם ה'תשורה' שאל אותו הרב 'האם באמת רכשת את הסיגריות בלאס וגאס?' התנצל האיש והסביר ששכח לגמרי מהבקשה ולכן קנה את הסיגריות בארץ, ענה לו הרב 'כלום חושב הינך שאני זקוק לסיגריות מלאס וגאס דווקא?! כל רצוני היה שגם בהיותך בלאס וגאס תזכור אותי ותתנהג כראוי...'.

השבוע נקרא בתורה את פרשת פקודי, הפרשה המסיימת את ספר שמות ובעצם מסכמת רצף של חמש פרשות שמדברות על בניית המשכן.

פרשות אלו דנות בהרחבה במשכן שבנו בני ישראל במדבר, בכלי המשכן – המזבח, המנורה, השולחן, הארון וכל שאר הכלים, בבגדי הכהנים ועוד פרטים רבים. לכאורה הסיום המוצלח ביותר לפרשות הללו היה צריך להיות פסוק בסגנון "וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן" המבטא את קיום הייעוד שבעבורו הוקם המשכן, שה' ישרה בתוך הבית שעם ישראל עשה עבורו.

בפועל אנו רואים שהפרשה מסתיימת בתיאור הענן השורה על המשכן וכאשר הענן מתרומם יודעים בני ישראל שאליהם לצאת לדרך והענן מלווה אותם "בְּכָל מַסְעֵיהֶם". הסיום של פרשות המשכן עוסק דווקא בתיאור קיפול המשכן במסעותיהם של בני ישראל. לכאורה הסיום פחות מתאים מהמצופה, ומדוע בעצם לסיים כך איך שהמשכן מקופל במסעות ולא בתיאור של המשכן בפעילות מלאה?

ההסבר לכך הוא: מתי שבני ישראל חונים והמשכן פועל ועמוד כמובן שה' שורה ביניהם והתנהגותם כראוי. אולם, המבחן האמיתי הוא מה קורה כשהם 'בדרך'- כשהמשכן מקופל, האם גם אז ההשפעה נמשכת? האם גם אז התנהגותם כראוי?

לכן התורה מסיימת את נושא המשכן בעניין השראת שכינת ה' ביניהם אפילו כשהיו בדרך שזה מראה על הפעולה החזקה שהשראת ה' במשכן פעלה שגם כאשר המשכן מקופל, ההשפעה נמשכת מחניה לכל המסעות.

משל לדבר ממורה שיוצאת מהכיתה ומחכה לראות כיצד התלמידים יתנהגו כאשר המורה לא לידם, ובאם הם מתנהגים כיאות גם כאשר המורה לא בכיתה סימן שהיא אכן מחנכת אותם כמו שצריך.

כך גם אנו שנמצאים בתקופה שבה אין בית המקדש ומשכן - באמצע המסע, צריכים לדעת שזו תקופת המבחן האמיתית להתנהגותנו בדרך הישר, ובעזת ה' נזכה במהרה להגיע לתחנה הסופית בבניין בית המקדש השלישי.

שבת שלום

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: