יום רביעי, 18 באוקטובר 2019, י"ח אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

בריאות הגוף והנפש ביבנה

בריאות הגוף והנפש, בריאות ביבנה, קופות חולים ביבנה, מרפאות ביבנה, בית מרקחת ביבנה, בתי מרקחת ביבנה, פסיכולוג ביבנה, פסיכולוגים ביבנה

מוצרי ״דיאט״ - טובים לדיאטה?

אורלי ספיבק M.sc דיאטנית ספורט קלינית - BareFit בטור בריא במיוחד!

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אוהד ברמן

אוהד ברמן - מייסד BareFit כושר אמיתי לחיים, 12 שנות הובלה של עשרות אלפי לקוחות לתוצאות שיא בישראל וקליפורניה. מתמחה בנשים בהריון, סוכרת, גיל שלישי, ילדים, ספורטאים וטיפוח יציבה. מראשוני מאמני הקרוספיט (Crossfit) בישראל.

את מדפי הסופרים ממלאים מוצרים רבים שעליהם מתנוססת ההצהרה שהם ״דיאטטיים״, אך האם יש בהם יתרון? והאם הם עדיפים על המוצר ה״מלא״ המקביל?

ראשית, בואו נעשה סדר במושגים. על פי תקנות משרד הבריאות, ישנם כללים ברורים למה מותר ומה אסור לכתוב על תווית מוצר.

ללא- משמע המוצר מטבעו אינו מכיל את הרכיב המדובר. לדוגמה, בקבוק שמן תירס הוא נטול כולסטרול, מאחר וכולסטרול הוא רכיב המצוי במוצרים מן החי בלבד.

נטול- הרכיב הוצא מהמזון בתהליך תעשייתי מסוים. לדוגמה חלב נטול לקטוז (לקטוז הוא סוכר החלב).

דיאטטי/ דיאט/ דל קלוריות- פחות מ-40 קק״ל ל-100 גרם מזון מוצק, או פחות מ-20 קק״ל ל-100 מ״ל נוזל.

מופחת/ קל- כאשר הופחת שליש מכמות הקלוריות, השומן, הכולסטרול או הנתרן, בהשוואה למוצר המקור. לדוגמה, מיונז קל המכיל ⅔ מכמות הקלוריות והשומן בהשוואה למיונז רגיל (שימו לב! מוצר זה אינו דל קלוריות מאחר והוא מכיל יותר מ-40 קק״ל ל-100 גרם, אך הוא ״קל״ בהשוואה למיונז הרגיל!).

מאחר וקיימת נטייה בציבור להעדיף מוצרים דלים בקלוריות ושומן, מתוך רצון לרדת במשקל או לשמור על הגזרה מחד, ומאידך עדיין רוצים ליהנות מהאכילה, יותר ויותר אנשים מאמינים כי מוצרים דלים בקלוריות, דיאטטיים או ״קלים״ הם עדיפים עבורם.

ואף על פי כן, שיעורי ההשמנה לא ירדו מאז הופעתם והתרבותם של מוצרי ה״דיאט״ (אלא להיפך…), אז, איפה בעצם הבעיה?

האמת היא, שמוצרי הדיאט אינם תחליף אמיתי למזון. יוגורט אשר הוציאו ממנו את השומן על מנת להגיע ל-0%, לא ישביע אותנו כמו יוגורט 3% המקורי. הסיבה- השומן מייצב את היוגורט ותורם לסמיכות שלו, ובכדי לייצר את אותה ״תחושת פה״ מוסיפים ליוגורט הרזה מייצבים וחומרים נוספים מבוססי פחמימות, ואז אמנם המוצר דל בשומן אך ההבדל הקלורי לרוב לא יהיה משמעותי. חיסרון נוסף, הוא שפחמימות משביעות פחות משומן. לכן נהיה רעבים שוב מוקדם יותר.

למוצרים ״ללא סוכר״ מוסיפים ממתיקים אלכוהוליים אשר עלולים לגרום בחלק מהאנשים לתופעות לא נעימות בבטן (כגון נפיחות, גזים, שלשולים וכאבי בטן), תסמינים הדומים מאוד ל״מעי רגיז״. לכן, כאשר אתם נתקלים במוצר המתגאה בכך שהוא ״ללא סוכר״, חפשו את האולים, כלומר, הסתכלו ברשימת הרכיבים וחפשו את כל השמות שנגמרים ב- "ol". דוגמאות לסוכרים אלכוהוליים נפוצים- סורביטול, מלטיטול, קסיליטול.

ישנו אפקט פסיכולוגי שלילי למוצרי ה״דיאט״. מאחר ואנחנו מודעים לכך שאנחנו אוכלים מוצר מופחת בקלוריות, אנחנו נוטים לשבוע ממנו פחות, לאכול ממנו יותר, ולחוש מקופחים. ההשפעה הפסיכולוגית הזו מרחיקה אותנו מתחושות הרעב והשובע האמיתיים שלנו, ומובילה לאכילה שאינה קשורה לצרכים האמיתיים של הגוף.

אך החיסרון העיקרי במוצרי ה״דיאט״ הוא היותם מעובדים הרבה יותר לעומת המוצרים המקוריים. העיבוד מוסיף למזון חומרים שלא אמורים להיות במזון שלנו, כגון מייצבים, מתחלבים וחומרי טעם שאמורים לחפות על היעדר שומן או סוכרים.

אז מה בכל זאת עושים? בוחרים במוצרי מזון גולמיים וטבעיים ככל האפשר, ללא תוספי מזון מיותרים, ואוכלים לשובע. ואיך נדע מתי אנחנו שבעים? כל זאת בטור הבא, בו אדבר על סולם הרעב והשובע.
 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: