יום רביעי, 12 ב 2018, ד' טבת ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

פרשת השבוע ביבנה

הרב סתיו , דבר תורה , פרשת שבוע

מסורת עם מסר - פרשת השבוע

פרשת 'בלק' - ישנן ברכות שמגיעות לכתחילה בצורה של ברכות אך ישנן ברכות נעלות יותר שמגיעות בצורה של קללה אך הם נהפכים לברכה והם ברכות עם שורש גבוה יותר, וזה המעלה הגדולה של הברכות שבפרשתנו

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אורי וילהלם

שליח חב"ד בשכונת נווה אילן

ב"ה

איזה מין שם זה?!

בחור יתום, בנו של גנב, נשא בחורה יתומה, בתו של אלכוהוליסט. עברה שנה ונולד להם בן למזל-טוב, התחילו האב והאם מתדיינים זה עם זו: הוא ביקש לקרוא לילד על שם אביו והיא ביקשה לקרוא על שם אביה. והיו מתדיינים והולכים עד ערב יום 'הברית'. וכשבא המוהל לבדוק את הרך הנולד, אם אפשר למול אותו מחר, הירצו שניהם טענותיהם לפניו.

שמע המוהל את הטענות ושאל את האב: מה היה שם אביך? ברוך היה שמו – השיב האב. ומה היה שם אביך? – חזר המוהל ושאל את האם. ברוך היה שמו, – השיבה האם.

גיחך המוהל ואמר: אם-כן, למה חינם תריבו? קיראו לו ברוך. אלא מה? ברוך של מי, שלך או שלה? המתינו עד שיגדל הנער ויתברר הדבר מאליו: אם גנב יהיה, ייווכח שברוך שלך הוא, ואם שיכור יהיה – ברוך שלה הוא.

***

בפרשת השבוע מסופר על בלק בן ציפור מלך מואב שחשש מאוד מעם ישראל לאחר שראה את הניצחון המזהיר שהיה להם מול העם האמורי ובראשם 'הבריון של השכונה' סיחון מלך האמורי. הוא לא ידע כיצד להתמודד איתם. אמר לעצמו בלק נלך לברר מה הכוח של משה מנהיג ישראל, הלך לברר אצל זקני מדין שזכרו את התקופה שמשה גר אצלם בבורחו מפרעה.

אמרו לו זקני מדין הכח האמיתי של משה הוא בפיו, אמר לעצמו בלק אם כך אלך ואגייס למערכה אדם שכוחו בפיו. שלח שליחים אל בלעם בן בעור שהיה עם כוחות רוחניים מיוחדים עד כדי כך שעליו נאמר שלא קם בישראל כמשה אך באומות העולם קם וזה בלעם.

ואותו בלעם ש"שומע אמרי א-ל ויודע דעת עליון" אכן מגיע לסייע לבלק במלחמה ומנסה לקלל את עם ישראל שלושה פעמים אך בכולם בסופו של דבר הוא מברך.

הסיפור היפה הזה והברכות מובאות בהרחבה בפרשתנו אך שאלה אחת מציקה מיד בהתחלה, שם הפרשה! הפרשה נקראת פרשת בלק איך פרשה בתורה נקראת על שמו של אדם כזה רשע? הרי ביהדות מייחסים חשיבות מאוד גדולה לשמות וכיצד מתעלמים מכזאת בעיתיות? יכלו הרי לקרוא לפרשה בשם ניטראלי יותר כמו 'וירא' שזאת המילה הראשונה בפרשה.

ההסבר לכך הוא, שלמה המלך כותב בקהלת על 'יתרון האור מן החושך' זאת אומרת האור שמגיע לאחר ומתוך החושך גדול יותר מהאור המגיע ללא חושך, לפניו. לשם המחשה אדם שנכנס לחדר מואר לא חושב ולא מעריך את האור אך אם הוא נכנס לחדר חשוך ולוקח לו זמן מה למצוא את המתג, כאשר האור נדלק הוא כבר יודע להעריך אותו יותר.

כך גם בברכות, ישנן ברכות שמגיעות לכתחילה בצורה של ברכות אך ישנן ברכות נעלות יותר שמגיעות בצורה של קללה אך הם נהפכים לברכה והם ברכות עם שורש גבוה יותר, וזה המעלה הגדולה של הברכות שבפרשתנו. בלק ובלעם רצו להביאם כקללות אך בזכות זה זכינו לברכות נעלות ביותר כמו הברכות על ביאת משיח "דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל". ועניין זה מרומז כבר בשם הפרשה 'בלק'.

גם אנו צריכים לדעת להפוך את הקשיים שלנו להזדמנות או כמו שאומרים להפוך את הלימון ללימונדה.

שבת שלום

לתגובות והערות

052.770.3178

uriwilhelm@gmail.com 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: