יום שלישי, 13 בדצמבר 2018, ה' כסלו ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

פרשת השבוע ביבנה

הרב סתיו , דבר תורה , פרשת שבוע

פרשת השבוע - חיי שרה

בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה, מסופר על חיפוש כלה ליצחק אבינו ונישואיו.

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אורי וילהלם

שליח חב"ד בשכונת נווה אילן

ב"ה

הדרך להצלחה!

ארבעה גברים שוחחו על הילדים שלהם. הראשון סיפר בגאווה כי הבן שלו קבלן מצליח במיוחד, ולמעשה הוא כל כך מצליח, עד שהעניק דירה במתנה לחבר שלו ליום הולדתו. השני לא נשאר חייב וסיפר גם הוא על גודל ההצלחה של בנו, שמנהל סוכנות מכובדת למכירת רכב והוא כל כך מצליח, עד שהעניק רכב במתנה לחבר שלו ליום הולדתו. השלישי סיפר על הבן שמנהל חברת השקעות גדולה והוא כל כך עשיר, עד שהעביר 100,000$ לחבירו ליום הולדתו.

כעת הגיע תורו של הרביעי. 'תראו', הוא אמר, 'הבן שלי לא כל כך מוכשר כמו שלכם, אבל יש לו המון מזל. ביום ההולדת לפני שלש שנים, הוא קיבל דירה מחבר. ביום ההולדת לפני שנתיים, הוא קיבל רכב מחבר אחר, וביום ההולדת האחרון, הוא קיבל 100,000$ מחבר שלישי'...

***

בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה, מסופר על חיפוש כלה ליצחק אבינו ונישואיו. האירוע מתחיל בשליחות של אברהם אבינו לעבדו אליעזר, בה אברהם מצווה על עבדו ללכת אל ארם נהריים ולהביא אישה ליצחק בנו מבנות המשפחה של אברהם אבינו.

לאורך כל השליחות אליעזר חווה ניסים גדולים החל מקפיצת הדרך- שהדך התקצרה ליום אחד, ממשיך במציאת רבקה על יד הבאר וכלה בהסכמה המהירה ל'שידוך' המוצא.

בסיפור הדברים בתורה יש משהו מאוד מעניין. סיפור מציאת הכלה, רבקה, מסופר פעמיים. פעם אחת סיפור המקרה עצמו ופעם שנייה סיפור הדברים ע"י אליעזר למשפחתה של רבקה. בדרך כלל בתורה אין אריכות ופרטים מיותרים, כל מילה מדויקת. ודווקא מקרה זה נכתב באריכות גדולה שוב.

בתלמוד דנים בכפילות הלא רגילה הזאת ולומדים ממנה הרבה דברים. אחד השינויים המעניינים  שיש בין שתי הפעמים שהסיפור מופיע בתורה עוסק בדקדוק המילים של אליעזר:

כאשר אברהם ממנה את אליעזר לשליחות המיוחדת אליעזר חושש "אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת" משיב לו אברהם "ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם... הוּא יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם", אך בהמשך הפרק כאשר אליעזר מספר לבתואל את קורותיו הוא אומר שאברהם ענה לו "ה' אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנָיו יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ אִתָּךְ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִמִּשְׁפַּחְתִּי וּמִבֵּית אָבִי".

מדוע כשאליעזר מספר הוא משנה ואומר ישלח מלאכו איתך כאשר אברהם אמר לו לפניך? מה באמת ההבדל במשמעות המילים?

כאשר אברהם אומר "לפניך" הכוונה שהמלאך 'יסגור עבורו את כל הפינות' עוד לפני שהוא מגיע והוא רק יגיע לקטוף את ההצלחה כמו שבאמת קרה. אך כאשר הוא אומר "איתך" הכוונה שאליעזר מבצע את כל הדברים והמלאך עוזר לו לבצע אותם.

אליעזר מספר את השתלשלות הדברים כחלק מהמשא ומתן עם בתואל על מנת לקבל את ביתו לכלה. ולכן אליעזר משנה את דיבורו, באם הוא יאמר לבתואל שאברהם אמר לו "יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ" הוא בעצם אומר לו 'אני לא מנהל איתך כעת משא ומתן כי העניין כבר סגור, כעת זה רק פורמאלי' אך כדי לתת הרגשה טובה לבתואל שיחשוב שיש לו שיקול דעת בעניין הוא משנה מדיבורו.

והמסר עבורנו הוא פשוט, כל הצלחתו של אליעזר היתה בזכות זה שהוא היה 'עבד' ללא רצון עצמי אלא האינטרס היחיד שלו היה האינטרס של אדונו, גם אנו כאשר נבצע את רצונו של ה' ללא אינטרסים שלנו אלא בגלל שכך הוא רוצה, נראה הצלחה מופלאה.

שבת שלום

 

לתגובות והערות

052-7703178

uriwilhelm@gmail.com


 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: