יום שבת, 19 בינואר 2019, י"ג שבט ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

בריאות הגוף והנפש ביבנה

בריאות הגוף והנפש, בריאות ביבנה, קופות חולים ביבנה, מרפאות ביבנה, בית מרקחת ביבנה, בתי מרקחת ביבנה, פסיכולוג ביבנה, פסיכולוגים ביבנה

אובדן- איך מתמודדים וממשיכים הלאה?

אובדן הוא חלק בלתי נפרד מהקיום שלנו בחיים האלה. אנשים חווים אובדן על בסיס יומי ונתקלים בו בין אם בהפתעה ללא הכנה מראש ובין אם בהתמודדות ארוכה והכנה מראש, הוא שם מלווה אותנו לאורך כל החיים.

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

חן קרופניק

מנהלת משרד יחסי הציבור הבית להתפתחות

habayit1@gmail.com

ישנן חוויות של אובדן הקורות לנו באופן בלתי צפוי, ויש כאלה שצפויות- אך החוויה היא תמיד אותה חוויה של כאב, קושי, עצב. 

דבר שנלקח מאיתנו ולא ניתן להשיבו גורם לנו לכאב גדול מנשוא, לחוסר יכולת הכלה ולתהיות לגבי איך ניתן להמשיך את חיינו. הכאב, לצערנו יהיה שם תמיד וילווה אותנו בכל אשר נעשה ולא יהיה ניתן להעלים אותו, אך יש צורך לעבד אותו. להתמודד איתו. להבין שיקירינו הלכו ואנחנו נשארנו ואנו צריכים להמשיך הלאה.

כיצד מתמודד אדם עם מוות של מישהו כה קרוב כמו בן, אישה או חבר יקר? איך ממשיכים בחיים?

השאלה הקשה הזו תעלה, לצערנו, לא מעט בשבוע הקרוב בו חל יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. בו אין כמעט אדם בארצנו הקטנטונת שלא חווה אובדן של אדם קרוב או רחוק ולא מכיר מישהו שהלך טרם עת.
איך באמת אפשר להמשיך בחיים? איך מטפלים בכאב?
ההתמודדות עם חווית האובדן שונה מאדם לאדם והיא אישית אך מהווה חלק בלתי נפרד מעיצוב הזהות שלנו והתפיסה העצמית שלנו ושל המשך החיים שלנו.
אותו אדם מעורער בתחושת הביטחון שלו ומציאות חייו השתנתה והוא צריך פסק זמן. אוורור. כלים להתמודדות.
אדם שמתמודד עם אובדן מתקשה לתפקד ולהמשיך הלאה. אבל החיים ממשיכים. השמש תזרח גם מחר.
יש צורך בטיפול עצמי בפגיעה בזהות, בביטחון, בתחושת החיות על מנת לעבד את החוויה הקשה ולהחזיר את שיווי המשקל לקדמותו.
תהליך האבל והקבלה של האובדן חלקו רציונאלי וחלקו לא, אבל צריך לעבור אותו.

כל אדם שחווה אובדן עובר את אותם השלבים אך לאו דווקא באותו הסדר ולא באותו פרק זמן, לכן לא ניתן להשוות בין אדם לאדם או לצפות ממנו שיתמודד בצורה כזו או אחרת.

השלבים של האובדן זהים, והם לעיתים חוזרים על עצמם במהלך תהליך ההתמודדות עם האבל:

הכחשה:

מיד לאחר האובדן קשה לעכל את הבשורה. קשה להתעמת עם הידיעה שאותו אדם שהיה פה עד לפני רגע כבר לא יחזור. כבר לא יבוא שוב. שחייו נפסקו ברגע. ואכן זה רגע קשה ובלתי נתפס. אלו גם מנגנוני ההגנה שלנו ששומרים עלינו שלא נכיל את הכל ברגע ונתמוטט

נפשית. האדם מעכל לאט לאט את הבשורה ולאחר שהוא מפסיק להכחיש- מתפנה אצלו מקום לכעס.

כעס:

הכעס והזעם הם בלתי מוסברים והם מופנים כלפי כולם- מכעס על עצמינו אולי יכלנו לעשות משהו אחר ושונה בכדי למנוע את המצב. כעס על אותו אדם שהעז לעזוב, שהעז להעלם לנו.  כעס על כל העולם וכל מי שסובב אותנו שהרשו למצב הזה לקרות, שלא איבדו מישהו יקר להם, שזה מישהו שלנו ולא שלהם. הכעס לא יכול להחזיר את הגלגל אחורה אבל הוא שלב הכרחי- להוציא את התסכול החוצה. כחלק מהכעס האדם מתמקח עם עצמו במחשבות לא הגיוניות- אם לא היתי אז... אם הוא לא היה אז... כאשר ההתמקחות בעצם מייצרת הרגשה של שליטה- יכלנו לשנות את מה שקרה. המצב אינו כזה, ועלינו לדעת לשחרר ולהבין שזה לא תלוי בנו ודבר שהינו עושים לא היה משנה את מה שקרה.

דיכאון

כאשר האדם מעכל את האובדן ומבין סופית שאותו אדם כבר לא יחזור- מתחילים הזיכרונות, הגעגועים, הרחמים העצמיים, הכאב הפיזי והרגשי. המחשבות על העתיד שנעצר וכבר לא יקרה. שלב זה הוא שלב הדיכאון. אנשים רבים נמצאים במצב של חוסר חיות, חוסר חשק, בכי, חוסר תיאבון, אי יכולת לישון או לתפקד בצורה הבסיסית במהלך היום יום ורוצים רק לישון עד שהכאב יחלוף או שיתעוררו מהסיוט בו הם נמצאים. שלב הדיכאון הינו ארוך ולעיתים הדרגתי ולעיתים מגיע בבת אחת ויכול לחזור במהלך החיים בעיקר סביב ימי זיכרון ואזכרות או אפילו אירועים משמחים.

השלמה:

זהו השלב האחרון. השלב בו מבינים שצריך להמשיך הלאה, בין אם בשביל שאר בני הבית ובין אם בשביל עצמיכם. הכאב כאמור, לעולם לא יעזוב אותנו. הזיכרונות תמיד יחיו איתנו . אבל צריך לדעת איך וכמה לשחרר, איך להתמודד נכון וכמובן להמשיך הלאה בחיים.

 

גם כאשר האובדן מגיע בהפתעה, וגם כאשר הוא מגיע בהדרגה, הכאב, הקושי וההתמודדות עם העתיד יהיו שם תמיד.בשביל להתמודד עם אובדן צריך לעבור תהליך- רצוי בטיפול על מנת לעכל, להפנים, לשחרר, להתחזק וללמוד כיצד להמשיך הלאה.

שלומית בן שבת מטפלת בשיטת פתיחת הלב

מרכז שלומית בן שבת פתיחת הלב 

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: