יום שבת, 19 בינואר 2019, י"ג שבט ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

כלכלה עד הבית ביבנה

צרכנות ביבנה , כלכלת המשפחה ביבנה , צרכנות נבונה ביבנה , כסף ביבנה , אנשי עסקים ביבנה, עסקים ביבנה, עסקים נבחרים ביבנה

עצמאים - התחלתם לחשוב על סוף השנה?

אנו לקראת סוף שנת 2016, משמע סוף שנת פעילות, יש לכך היבטים רבים ביניהם מיסויים. רוב העצמאיים והעסקים הקטנים מתנהלים בענייניהם הכספיים מול רו"ח, אך האם אתם באמת מבינים מה קורה לכם בעסק מבחינת הכספים? האם אתם מבצעים בקרה יזומה מטעמכם מדי פעם? לקרוא ולהפנים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אלון טביב

תואר ראשון B.A בכלכלה ומנע"ס וכן בוגר מסלול חשבונאות אונ' בר אילן. שותף במשרד ליבוביץ' - טביב רואי חשבון ויועץ לכלכלת המשפחה. מכהן כיו"ר אקים בעיר מודיעין בהתנדבות. טלפון: 054-7885407

Alont@LT-CPA.co.il

אחד ההבדלים הבולטים בין שכיר לעצמאי, הוא ששכיר יודע כי משכורתו נכנסת בכל חודש בתחילת החודש ואילו העצמאי קם כל בוקר מחדש עם משימה לייצר לו את הכנסתו אשר תכלכל את ביתו. אך גם אם אותו עצמאי הצליח לייצר הכנסה, לרוב יבין אם הרוויח או הפסיד רק בסוף השנה, שכן עסק נמדד במונחים שנתיים – סך ההכנסה פחות סך ההוצאה שווה רווח.

אני נפגש עם המון בעלי עסקים מסוגים שונים, ואחד הדברים הבולטים שאני שם לב אליהם – הינו אי הידיעה וההבנה שלהם לגבי מה קורה להם בעסק בכל מיני רמות וביניהם ניהול הכספים והחשבונות. בעיני זוהי תקלה חמורה שההשלכות יכולות להיות מרחיקות לכת, ולעיתים אותם בעלי עסקים מכים על חטא מאוחר מדי על כך שנמנעו לשאול כי לא רצו להיראות "בורים" עקב אי ידיעה/הבנה של החומר.

חברים – אם לא תשאלו, לא תדעו – זכותכם לבקש מאיש המקצוע הסברים לטובת הבנה ולכל היותר תשלמו עוד סכום מסוים לטובת הייעוץ אשר בדר"כ הינו סביר, אבל תרוויחו ידע שיכול להקפיץ את רווחיות העסק.

מה חשוב לדעת בהתנהלות השוטפת

בחרתי מספר נקודות נפוצות כדגש:

1. כל הכנסה שנכנסת לעסק צריכה להירשם מיידית בספרי העסק – קרי להוציא קבלה.

2. בתום מתן השירות/המוצר – יש להוציא ללקוח חשבון/חשבונית מס.

3. ישנו צורך למלא בכל חודש ספר תקבולים ותשלומים שמאגד את כל ההכנסות וההוצאות הנעשות בשוטף בעסק – נעשה ע"י איש מקצוע בתחום (כגון רו"ח, יועץ מס, מנהל חשבונות) או ניתן גם בצורה עצמאית (לא מומלץ – פתח לטעויות רבות עקב אי הכרת התחום).

4. יש לדאוג לבצע מדי חודש/חודשיים את הדיווחים והתשלומים השונים לרשויות המס וביטוח לאומי.

5. לגבי הוצאות העסק יש לוודא שתמיד מקבלים את האסמכתאות הנכונות לתיעוד מהספק – קרי חשבוניות מס וקבלות.

אילו הוצאות יכולות להיות מוכרות?

העיקרון המנחה הבסיסי להכרה בהוצאה – שההוצאה בוצעה לטובת ייצור הכנסה בעסק.

 

אציין בפניכם את ההוצאות "המסורתיות" שבדר"כ ניתן להכיר אל מול רשויות המס כחלק לגיטימי מהפעילות העסקית, כמובן שלא מדובר ברשימה סגורה וכן לא לכל אחד יהיה רלוונטי. מה גם שיש לקחת בחשבון שחלק מההוצאות יוכרו בצורה חלקית לפי הוראות רשויות המס – בעיקר כאשר מדובר בהוצאות "מעורבות" (כאלו שניתן לומר שיצאו גם לטובת התא המשפחתי ולא העיסקי גרידא).

ההוצאות הן: אחזקת משרד, אחזקת רכב (טיפולים, דלק, ביטוחים, חנייה, פחת (?)), אינטרנט, אירוח אורח מחו"ל, ארנונה, אחזקת מחשב, ייעוץ מקצועי ואימון עסקי (קואצ'ינג), בנייה ואחזקת אתר אינטרנט, איפור (שחקנים), ביגוד מקצועי, ביטוח משרד, ביטוח רכב, ביטוח לאומי עלות מעסיק, הנהלת חשבונות וביקורת כספים, ייעוץ מס, דואר, הדפסות, הובלות, ספרות מקצועית, השתלמות מקצועית (שמירה על הידע הקיים), חשמל, טלפון נייח ו/או נייד, יחסי ציבור, כיבוד קל לאורחי ועובדי המשרד, משכורות לעובדים, הוצאות משפטיות, נסיעות עסקיות לחו"ל, מתנות ללקוח או ספק, נסיעות בתחבורה ציבורית, עמלות לסוכנים, עמלות בנק, מלאי ועוד.

ישנם עוד המון סוגים של הוצאות אשר ייחודיים למקצוע/ענף מסוים (כגון – מסעדות וציוד קייטרינג), ויש לדעת להקפיד לסווגם ולדרוש את ההוצאה בהתאם.

לסיכום: הסיבה שהיה לי חשוב להנגיש מידע ראשוני זה, היא כיוון שאני פונה לכל אדם שהוא בעל עסק קטן כגדול ואומר – חברים, קחו אחריות ניהולית על העסק שלכם גם אם אינכם מבינים בניהול כספי, וכן בדקו כי הדברים קורים ומתועדים בזמן – ההכנסות כולם רשומות ואין כספים ששכחתם לגבות, וודאו שכל ההוצאות רשומות ונדרשו בזמן ויש רצף הגיוני. כל דבר שלא נעשה מהצד של ההכנסות/ההוצאות יכול להיות בעל משמעות מהותית כשמגיעים לשלב תשלום המיסים, לדוגמא:

1. אם לא דרשתם את כל ההוצאות הלגיטימיות של העסק שלכם כי לא הקפדתם – תשלמו מיסים לרשויות השונות אשר ייתכן שבמצב תקין של דרישת הוצאות הייתם משלמים פחות.  

2. אם הוצאתם חשבונית ללקוח ולא ביצעתם עד כה גבייה – שילמתם כבר את המס על ההכנסה מבלי שקיבלתם את הכסף בפועל.

3. אם טרם הוצאתם חשבונית מס/קבלה בזמן – אתם חשופים לקנסות אשר יכולים להיות כבדים על אי ניהול נכון של ספרי העסק.

לכן מסקנתי – בשביל עסק בריא וראש שקט , תעשו ניהול מושכל ותקין כדרך חיים בעסק.

שתזכו לפרנסה טובה. 

ט.ל.ח כל המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין לראות בהם את נוסח החוק ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או ו/ או תחליף לו ו/או חוות דעת משפטית או חשבונאית ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע הכלול במאמר זה בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מכותב המאמר כל אחריות.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: