יום ראשון, 22 באוקטובר 2019, כ"ב אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

פרשת השבוע ביבנה

הרב סתיו , דבר תורה , פרשת שבוע

היכולת לשנות

הרב אורי וילהלם במבט קצר על פרשת השבוע "אמור"

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אורי וילהלם

שליח חב"ד בשכונת נווה אילן

מעשה שהתרחש בסתם יום של חול, הזמין הרב את תלמידיו למסיבה חגיגית בביתו. הוא קיבל אותם בפנים מאירות ובשולחן ערוך בכל טוב. הרב סיפר בהתלהבות כי הוא זוכה לערוך כעת סיום על כל התלמוד.

התלמידים התפלאו, הרי הרב סיים כבר כמה פעמים את התלמוד ומה ההתרגשות המיוחדת? הסביר הרב: 'הסיום הזה שונה מכל אלו שערכתי עד היום. את הלימוד הזה למדתי בכל 'הדקות המתות' בהן לא עושים כלום (או מזפזפים באייפון...). בזמן התור למכולת, העיכוב בבנק, ברגעי ההמתנה לאישה המתלבשת בדרך לשמחה משפחתית... והנה הדקות הקטנות הללו התקבצו לסיום התלמוד... אז תראו תלמידיי, כמה זמן פנוי יש בחיים וכמה אפשר להספיק בו...'.

***

בימים אלו אנו סופרים כל יום ומקיימים את מצות 'ספירת העומר'- ספירת הימים לקראת חג השבועות, זמן קבלת התורה. מצווה זו נקראת 'ספירת העומר'- היות שהספירה מתחילה מהיום השני של חג הפסח שבו הקריבו את קורבן העומר (עומר= כמות מסוימת מהתבואה החדש שצמחה).

וכך כתוב בפרשתנו: "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת [=הכוונה לחג הראשון של פסח], מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה: שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת [=שבועות], תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם; וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה, לַה' ".

כפי שכתוב בפסוק, הספירה אמורה להתחיל "ממחרת השבת", כלומר, במוצאי שבת ליל יום ראשון בשבוע. וכאן עולה השאלה, למה המצווה הזו תלויה ביום שהוא למחרת השבת?

במיוחד שההדגשה הזו גרמה לבלבול רב ולאחת המחלוקות הכי חמורות כנגד חכמי ישראל: חכמי ישראל קיבלו במסורת מפי משה רבינו כי פירוש המילים "ממחרת השבת" הוא לאו דווקא יום ראשון בשבוע אלא זה רק דוגמה לאחד מימי השבוע בו יכול לחול פסח. ולכן הלכה למעשה מתחילים לספור למחרת החג הראשון של פסח (בכל יום מימי השבוע בו יחול החג).

ואולם חברי הכַתות בתקופת בית שני, הצדוקים והבייתוסים, שלא האמינו במסורת ישראל, התעקשו לקיים את הקרבת וספירת העומר כפשוטו, ל"מחרת השבת" והיו מתחילים את הספירה במוצאי השבת הראשונה לאחר חג הפסח. והבעיה היא, שעל פניו, נראה שהם נאמנים לפשטות דברי התורה. מדוע אם כן התורה נקטה בלשון כזאת היכולה להשתמע לא בצורה נכונה?

ההסבר לכך, שבע הוא מספר שמופיע במחזוריות של הטבע פעמים רבות (כגון ימי השבוע) אך התורה אומרת ליהודי באם רצונך להתכונן כיאות לקבלת התורה עליך להיות "ממחרת השבת"='למעלה מהטבע'. ביכולתך כבן אדם להתגבר על הרצונות והנטיות הטבעיות שלך ולעשות מה שצריך ונכון לעשות.

וזה המסר עבורנו במיוחד בימים אלו, להתנהג כ'בני אדם' ולא לעשות 'מה שבא לי' אלא מה שנדרש ממני וכך נהיה מוכנים לקבלה מחודשת של התורה.

שבת שלום

צילום תמונה: הדר כהן

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: