יום רביעי, 18 באוקטובר 2019, י"ח אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-2425199

פרשת השבוע ביבנה

הרב סתיו , דבר תורה , פרשת שבוע

ברכה במושגים גבוהים

הרב אורי וילהלם על פרשת השבוע "בחוקותי"

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אורי וילהלם

שליח חב"ד בשכונת נווה אילן

באחד מבתי הכנסת הגיע הציבור בתפילת יום-כיפור לקטע 'ונתנה תוקף'. החזן הסתלסל במילות הפיוט והחל לבכות כאשר הגיע למילים: "מי יעני ומי יעשר...". בעוד החזן מתמוגג בבכי ומתפלל מעומק ליבו על פרנסתו במהלך השנה, ניגש אליו עשיר העיירה ושואל בלחש: "תגיד לי, כשאתה מתפלל על כסף - על איזה סכום אתה חושב?". עונה החזן לעשיר: "100,000 דולר". אומר העשיר לחזן: "תבוא אלי במוצאי יום-כיפור, ותקבל את הסכום - רק תן לי לגשת חזן ולבקש כמה שצריך...".

פרשת השבוע פותחת במילים: "אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ, וְאֶת-מִצְותַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ". בקריאת הפסוק ובהסברו הפשוט נראה שאלוקים מתנה עם בני- ישראל את הענקת השפע הגשמי, בקיום המצוות. אולם בתלמוד בבלי, במסכת 'עבודה זרה', מובא הסבר עמוק יותר: "אין 'אם' אלא לשון תחנונים", כלומר אלוקים מתחנן בפני בני ישראל לקיים את מצוותיו.

אם נשים לב, הכינוי של המצוות כאן הוא: 'חוקים'. ככלל, המצוות מתחלקות לכמה סוגים. ישנן המצוות המכונות: 'משפטים' – אלו הן מצוות הגיוניות, כגון לא לגנוב, לא לגזול, וכדומה, אשר גם אם לא היינו מצווים עליהן במעמד מתן תורה, היינו מבינים את ההיגיון שלהן ומבצעים אותן.

לעומתן, יש את קטגוריית ה: 'חוקים' – המצוות שאנו לא מבינים את ההיגיון שלהן, כגון איסור לבישת בגדי שעטנז (בגד הטווי מצמר ופשתן יחד) - אך אנו מקיימים אותן רק בגלל שזה הציווי של ה', או בלשון המדרש: "חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזרתי". ואילו כאן, בפרשתנו, הכינוי לכלל המצוות והתחינה של ה' לבני ישראל לקיימם, פונה בלשון 'חוקים'.

וההסבר לכך הוא: ישנה חשיבות לקיום כל המצוות, דווקא מתוך התמסרות ועשייה - גם ללא הבנה אלא רק בגלל שכך ה' ציווה - היא הנותנת את הברכה: "וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם". מפני שכאשר קיום המצוות תלוי בהבנתנו כבני-אדם מוגבלים, אז גם הברכה הבאה בעקבותיהן היא ברכה מוגבלת, ולפי ה'מושגים שלנו'. אך כאשר ההתמסרות היא מוחלטת, ורק מפני שכך ה' ציווה, אזי גם הברכה היא לפי המושגים של ה' - בשפע רב וללא הגבלה.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: